دمنوش گل رز

 

دمنوش رز

گل سرخ با نام علمی (Rosa)  از خانواده Rosacea درختچه ای به ارتفاع 60 سانتیمتر تا 5/1 متر است. منشاء گل سرخ  از شرق و به خصوص ایران است و پس از جنگ‌های صلیبی به اروپا راه یافت. انواع متفاوتی از گل سرخ موجود است که بهترین نوع آن در ایران یافت می‌شود.این گیاه عموماً در زمین‌های آهکی، در حاشیه جنگل‌ها و در کنار جاده ها و پرچین‌ها به صورت خودرو می‌روید و البته در اکثر باغچه‌ها کاشته می‌شود.

اغلب دارای برگ‌هایی با پنج برگچه دندانه‌دار و سبز تیره است. گل‌هایش درشت و منفرد به رنگ سرخ مایل به ارغوانی است که در اواخر بهار تا اواسط تابستان باز می‌شود.

چای گل رز از جوانه گل رز است که ازشکوفه های خشک کامل تولید می شود .این گل ظریف صورتی تولید یک دمنوش است با مزه هوس انگیز ، و کم کالری می کند. در برخی موارد، چای از گلبرگ رز بالغ خشک شده تولید می شود. چای رز می تواند به تسکین دردهای قاعدگی کمک کندو غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی است.

دل درد قاعدگی :

 چای رز می تواند به تسکین برخی از علائم و نشانه های قاعدگی، یعنی دل درد کمک کند، با توجه به مطالعه به چاب رسیده در سال 2005 "مجله مامایی و بهداشت زنان ،" دانشمندان مشغول به تحقیق رو زنان جوان در تایوان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای در طی یک دوره شش ماهه منجر به دل درد کمتر در دوران قاعدگی، و همچنین تسکین استرس روانی مرتبط با دل درد در طول دوره می شود و هیچ عوارض جانبی ندارد. نفخ، خونریزی قاعدگی، درد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. همچنین برای کمک به کاهش علائم و نشانه های مسمومیت غذایی شناخته شده است.آن ار می توان به عنوان ضد حساسیت برای کاهش علائم خارش پوست و آلرژی پوست استفاده می شود.

محتوای ویتامین C:

 

با توجه به بررسی مقاله چاب شده در "مجله علوم پایه پزشکی " گلبرگ ها ی رز یک منبع طبیعی از ویتامین C هستند،  ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند برخی از آسیب ها که با قرار گرفتن در معرض سموم و رادیکال های آزاد ایجاد می شود را مسدود کند. این صدمات به افزایش میزان پیری منجر می شود. ویتامین C همچنین از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی  کرده، و در تولید کلاژن( پروتئین ضروری برای پوست و مو سالم ) کمک می کند.

گلبرگ رز غنی از پلی فنل محلول در آب هستند. و همچنین طیف وسیعی از آنتی اکسیدان دیگر، از جمله اسید گالیک، که آن هم محلول در آب  است را دارد و به همین ترتیب در چای گل سرخ موجود خواهد بود.مقاله منتشر شده در "مجله آمریکایی تغذیه بالینی" سال 2005 نشان می دهد که پلی فنل ها به طور بالقوه می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی و نیز پوکی استخوان و احتمالا سرطان کمک کند.

میوه گل رز هیپ است. گونه رز wild dog  اغلب به هدف استفاده هیپش کشت است. این گیاه رشد می کند تا ده فوت رشد می کند. هنگامی که گل شکفت ، و تمام گلبرگ پژمردند، هیپ برداشت شده و مورد استفاده در آماده سازی انواع گسترده ای از محصولات استفاده می شود. هیپ گل رز بهترین منبع ویتامین  C بوده؛ حاوی 50٪ ویتامین C  بیشتر از پرتقال است. از آنجا که از میزان ویتامین C یک تقویت کننده بسیار عالی، سیستم ایمنی بدن هست، اغلب به عنوان یک مکمل برای جلوگیری و یا درمان سرماخوردگی استفاده می شود.خمیر حاصل از هیپ گل رز را می توان در سس و یا ساختن ژله استفاده می شود.

اسیدهای میوه و پکتین موجود در چای هیپ گل رز مدر ملایم و ملین است و به بهبود و تسکین علائم اختلالات کلیوی، و یا به یبوست خفیف کمک می کند.

ویژگی قابض است روغن هیپ گل رز آن را در فرآورده و لوازم آرایشی  مفید می سازد. این توانایی برای کمک به بازسازی سلول های پوست جدید  لازم است . می تواند برای درمان زخم، آکنه و سوختگی استفاده شود. در حالی که آن قابض است،  به پوست خشک کمک می کند تا به آن آب کافی برسد و پوست شما با نوشیدن چای هیپ روزانه از افزایش نگه داشتن رطوبت بهره مند می شوند. هیپ رز همچنین حاوی ویتامین A  است که به طور معمول به عنوان "ویتامین پوست" نامیده می شود. این ویتامین نه تنها از چین و چروک جلوگیری میکند، به ترمیم سلول های پوست، درمان زخم ها و همچنین نگه داشتن الاستیک پوست و تغذیه آن کمک می کند.

ویتامین A  همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. می تواند به جلوگیری از عفونت با باکتری ها و ویروس ها کمک کندو به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت هایی که رخ می دهد کمک می کند. قادر به درمان عفونت های قارچی جزئی در زنان می باشد وبه کاهش باکتری های عفونت ادراری کمک خواهد کرد.

پزشکان طب  سنتی از هیپ گل رز  در بسیاری از مکمل ها برای درمان زخم ها و التهاب استفاده می کنند. پژوهش در دانمارک و آلمان از درمان هیپ گل رز استفاده کردند. نتایج نشان داد که در درمان روماتیسم مفصلی بسیار سودمند بود. در گروه مصرف کننده بهبود تحرک 20 تا 25٪ دیده شد. آنها درد کمتر و بهبود کلی بیشتر را تجربه کردند. مطالعات همچنین بهبود قابل توجهی در افراد مبتلا به آرتروز نشان داد،و خواص ضد التهابی آن را اثبات کرد.

همچنین گل رز سرشار از ویتامین B است که در رشد سلول کمک می کند.

از آنجا هیپ گل رز که آنها حاوی مقادیر متنوعی از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها، فلاونوئید ها، پلی فنل ها، leucoanthocyanins و ترکیبهای دیگر است، برای پیشگیری از سرطان ها مناسب است. این آنتی اکسیدان ها همچنین برای جلوگیری از برابر بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود.

بسیاری از مردم استفاده از اسانس گل رز را برای استخراج تمام مزایای شفا مرتبط با گل رز استفاده می کنند. اضافه کردن اسانس آن یا گلبرگ هایش به آب حمام برای رسیدن به بهترین نتیجه می انجامد. ماساژ درمانی با استفاده از روغن گل رز به عنوان یک روش درمان بسیار موثر ثابت شده است.

 

تهیه چای گل رز:

چای گل رز از گلبرگ های تازه یا خشک تهیه می شود. برای گلبرگ خشک شده، از 1 تا 2 قاشق چای خوری از برگ در 1 فنجان آب با 194-203 درجه فارنهایت استفاده می شود. بعد باید برای دو تا سه دقیقه بماند. برای چای گل رز تهیه شده با گلبرگ های تازه، استفاده از 2 فنجان گلبرگ گل سرخ تازه که قسمت سفید در پایه برگ آن ( به عنوان یک طعم تلخ ) جدا شده با 3 فنجان آب ترکیب شده، آب و گلبرگ در حرارت نیم جوش ملایم به مدت پنج دقیقه میماند، بعد آماده نوشیدن است. چای گل رز با مقداری شکر یا عسل شیرین یا ساده نوشیده می شود.

منابع:

http://www.poundoftea.com/rose-petal-tea/

http://www.herbwisdom.com/herb-rose-hip.html

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=187908

    Iranian Journal of Basic Medical Sciences: Pharmacological Effects of Rosa Damascena

Journal of Midwifery and Women's Health: Rose Tea for Relief of Primary Dysmenorrhea in Adolescents - A Randomized Controlled Trial in Taiwan


نظرات شما عزیزان:

فاطمه
ساعت11:35---19 مهر 1393
Veb amozande i darid.mer30


مسیح
ساعت14:17---7 مهر 1393
عالی وزیباست .
لایییییک


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:, | 15:24 | نویسنده : مبینا عباسی (کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
 <-PostRate-> <-PostRateCount->